torstai 14. helmikuuta 2013

Marko Hiekkasen aiheena voisi olla...

...asiakkaan kohtaaminen. Useiden aihe-aihioitteni taustalta löytyy kohtaaminen, joko asiakkaiden, tai omaisten. Kohtaaminen on mielestäni työmme ydin, miten ollaan ihmisenä ihmiselle.Haluaisin myös lisätä asiakkaiden ja omaisten välisiä kohtaamisia.

8 kommenttia:

  1. Olen samaa mieltä! niin kuin sanotaan että apinakin oppii temppuja, mutta asiakkaan kohtaaminen onkin jo vaikeampi juttu. Eli siinä sitä tämän työn arvostusta tulee...

    VastaaPoista
  2. Ihmisen kohtaaminen,olla ihminen ihmiselle.Suuri haaste, mutta lemppariaiheitani myös.Odotan tuotostasi ja mitä kaikkea siitä voinkaan oppia.

    VastaaPoista
  3. Hei,
    Olet aivan oikeassa. Monesti kun asiakas tulee asumispalveluyksikköön siis kotiin omaiset herkästi unohtavat hänet tai esim. vieraillaan vain juhlapyhinä pikaisesti ja pelätään hoitajankin kohtaamista. Sama asia myös kotihoidossa, ajatellaan kun kotihoitokäy ei minua siis läheistä tarvita tai jos ollaan läsnä katsotaan ja arvostellaan miten tai mitä kotihoito tekee, mutta ei itse osallistuta --> hoitakaa työ. Hienoa kun tähän tartut!
    Terveisin Heidi ja Tarja

    VastaaPoista
  4. Kohtaamisessa on haasteellista ihmisten erilaisuus (ja on myös rikkaus). Itse olen miettinyt usein kuinka haastellista? (en tiedä onko hyvä sana) on kohdata omainen. Asukasta näkee päivittäin, mutta omaista harvemmin.

    VastaaPoista
  5. Minustakin tuo Kohtaaminen on tärkeä ja myös tutkimisen / kehittämisen arvoinen asia. Kehittämistyönä siinä voisi miettiä erilaisia kohtaamisia: eri tilanteita ja erilaisia kohderyhmiä. Omaisetkin voisi vielä palastella eri kohderyhmiksi. Näistä voisi sitten valita jonkun tietyn jutun, johon paneutua syvemmin. Nuo Heidin esimerkit ovat mielenkiintoisia; millä poistaa ulkopuolisuuden tunne?

    VastaaPoista
  6. Toteutit eilen erittäin hyvän ja merkittävän ja taatusti ainutlaatuisen kohtaamisen :) Nyt jään odottamaan milloin kerrot siitä muillekin.....

    VastaaPoista
  7. Ehkä tuotekehitystyö voisi sitten lähteä suuntaan Kasvumall ainutlaatuisten kohtaamisten tiellä? Että et konseptoi mitään kohtaamista vaan sitten lopuksi sen, miten koko yhteisö kasvaa loistaviksi kohtaajiksi ja miten kohtaaminen kehittyy asiakaslähtöiseksi? Miten sesitten jatkuvasti paranee? Tee kohtaamisia, tee parannuksia. Satoja. Niin kuin teetkin. Katsotaan sitten yhdessä. Muista kertoa saavutuksistasi.

    VastaaPoista
  8. Kiitokset kaikille kommenteista, ne ovat jokainen jalostaneet tuotekehitysideaa eteenpäin.

    Kohtaamisia on jo ehditty harjoitella kovasti. Esimerkkeinä:
    * etukäteiskäynti meille saapuvalle asiakkaalle
    * asiakkaan muuton ihanat yksityiskohdat ja lämmin vastaanotto sekä kahvin ja pullan tuoksu
    * meiltä poistuvan asiakkaan tavaroille hankitut säädylliset laatikot ja jätesäkeistä on luovuttu siinä käyttötarkoituksessa
    * terapiakissa Eetun huikea saapuminen ja aivan mahtava vastaanotto sekä asiakkaiden, läheisten että työntekijöiden puolesta

    Olen oppinut että kohtaamisia on tavattoman helppo parantaa. Jokainen pystyy siihen. Haluaisin nähdä tuotekehitystyön seurauksena että onnistuneiden kohtaamisten kautta pääsisimme luottamusta pursuavaan, lämpöiseen asiakassuhteeseen koko asiakassuhteen ajaksi. Ja kun suhde päättyy asiakkaan kuollessa, pystyisimme yhdessä läheisten kanssa kohtaamaan kuoleman hyvän yhteisymmärryksen ja luottamuksen vallitessa.

    VastaaPoista