torstai 14. helmikuuta 2013

Leena Kumpulan 1. tuotekehitystyön aihio

 Aiheeni tulee olemaan "Aidosti kotiin"

Ajatukseni on lähteä kehittämään kotiutusprosessia. Tällä hetkellä kotiutushoitajan työssäni olen havainnoinut, että tieto ei kulje vuodeosaston ja kotihoidon välillä eikä myöskään asiakkaalle ja hänen omaisilleen. Kotiutusasioita jää paljon tekemättä, kun luotetaan toisen hoitajan jo tehneen ne, mutta kirjauksia ei löydy mistään. Lisäksi asiakkaan asioiden kirjaukset ovat epämääräisiä "päivä mennyt tavallisesti" - tällainen ei kerro kenellekään mitään.

Mitä tekisin:
- "tsekkilistat" käyttöön kotiutuksesta (kaikki tulee tehtyä), osastolla henkilökunta kaipaa tällaista
- efficaan yksi
A4-sivu ;), josta näkyy kaikille esim. mitä palveluita asiakkaalla on, mistä asiakas unelmoi, mitkä ovat asiakkaalle tärkeitä asioita, mitkä ovat omaisten voimavarat, mitä apuvälineitä asiakkaalla on käytössä, minkälaiset asuinolot asiakkaalla on jne jne.
- toimintatapojen muuttaminen
  • akuuttiryhmän perustaminen, joka voi hakea asiakkaan osastolta ja saattaa hänet kotiin
    • nenätysten on helpompi keskustella kuin puhelimitse = yhteistyökin paranee
    • voi kysyä epäselvistä asioista ja varmistaa asioita
    • ryhmän jäsenillä olisi mahdollisuus tehdä useampia käyntejä huonokuntoisimpien kotiutujien luona
    • ryhmässä voi olla vuodeosastojenkin hoitajia
  • vuodeosaston hoitaja soittaa kotiutuneelle asiakkaalle ja kysyy kuulumiset / miten menee
    • tekee kotikäynnin tarvittaessa (etenkin asiakkaille, keillä ei ole kotihoidon palveluita)
  • ns. kymppitiimit toteutetaan vuodeosastoilla jatkossa potilashuoneissa, ei enää kansliassa suljetuin ovin ilman potilasta (kymppitiimissä käsitellään asiakkaiden jatkohoitoa ja sitä kuinka on mennyt)
Mietin pitääkö asiaa lähestyä pienen kyselyn kautta. Se suunnattaisiin asiakkaille ja heidän omaisilleen, vuodeosastojen ja kotihoidon henkilökunnalle (mikä meni hyvin, mitä pitäisi parantaa kotiutuksessa).

ASIAKKUUSJOHTAJA

Me mietitään mitä me tehdään. Ei sitä mitä me saadaan aikaan.
On erittäin tärkeää minne me kotiutetaan: yksin omakotitaloon talven keskelle, alkoholistipuolison luo...
Ihmisen elämässä on tapahtumassa muutos. Miten me
Asiakkuusjohtaja ei kotiutushoitaja. Tietoinen asiakkuuden johtaminen, mihin asiakas kotiutumassa. Ei minne siirtyy.

A4-lista on erilainen jokaisen asiakkaan kohdalla. Ei ole hyvä juttu.
Miten saamme siirrettyä toisillemme tietoa?
Mietitään yhdessä asiakkaan kotia, voimavaroja ja tiimin ammattitaitoa.
ET SAA MIETTIÄ VIELÄ MITÄ AIKOO TEHDÄ. Mieti mitä haluat, mitä asiakas haluaa....ja vedä hetki henkeä.
Ota 10 ensimmäistä asiakasta ja haastattele: mitkä oli niitä hyviä asioita ja mallinna niitä.
Yhteistyöllä asiakkaan parhaaksi. Tätä ei voi yksin tehdä.
Kotihoidon työntekijä tekee tervehdyskäynnin vuodeosastolle ja tekee ensimmäisen suunnitelman kotiutuksesta.

4 kommenttia:

  1. leena, sinun ideasi kuulostaa tosi,tosi hyvältä. Innolla odotan vastaanottoa työssä, mutta kaikki tuki tulee kyllä sinulle.

    VastaaPoista
  2. Hyvä yhteinen aihe meillä! Kirjaamista kannattaa tarkasti miettiä:sitä tehdään paljon ja eri paikkoihin efficassa. Miksi tieto ei löydy? Esim. Kotihoidon asiakkaiden voimavarakartoitus on loistava tietopaketti asiakkaasta ja usein monipuolisesti kirjattu. Mutta tieto ei kohtaa yhteistyökumppaneita? ...kehitellään

    VastaaPoista
  3. Tässäon niin paljon mahdollisuuksia rakentaa aivan uuttajattelua. Voisiko
    Olla muuten olla asiakkaan päiväkirja? Joka sisltäisi myös unelmat ja tavoitteet? Sähköisenä? Kuvia ja kertomuksia elämästä?

    VastaaPoista